q Waktu
Mengerjakan Solat Dhuha
Waktu untuk mengerjakan
solat Dhuha adalah sewaktu matahari mulai naik iaitu sebaik
sahaja berakhirnya waktu yang diharamkan solat setelah solat Subuh (12 minit
setelah matahari terbit atau untuk lebih berhati-hati laksanakannya setelah 15
minit) sehingga sebelum matahari condong atau tergelincir ketika tengahari (10
minit sebelum masuk waktu Zuhur atau untuk lebih berhati-hati laksanakannya
sebelum 15 minit). Menurut Syaikh al-‘Utsaimin di dalam Asy-Syarhul
Mumti’:
Jika
demikian, waktu solat Dhuha dimulai setelah keluar dari waktu larangan solat
pada awal siang hari (pagi hari) sampai adanya larangan saat tengah hari.
Namun demikian waktu
yang afdal adalah pada saat matahari panas terik. Demikian adalah dalil-dalil
tentang waktu mengerjakan solat Dhuha:
Daripada Anas radhiallahu’
anh, dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ
حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ
ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ.
Maksudnya:
Barangsiapa mengerjakan solat Subuh secara berjemaah lalu sesudah
itu dia tetap duduk (di masjid) untuk berzikir kepada Allah sehingga matahari
terbit (dan meninggi), kemudian solat (Dhuha) dua rakaat…– Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Jumu’ah, no:
535.
Sabda Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam:
صَلاَةُ الأَوَّابِينَ حِينَ تَرْمَضُ الْفِصَالُ.
Maksudnya:
Solat Awwabin (orang-orang yang taubat) dilakukan pada saat
teriknya matahari. - Hadis riwayat
Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa
Qashruha, no: 748.
q Jumlah
Rakaat Solat Dhuha
Jumlah rakaat solat Dhuha paling
minimal adalah dua rakaat dan ia boleh dikerjakan tanpa batasan jumlah rakaat
yang tertentu. Sebelum ini penulis telah memaparkan hadis-hadis berkaitan solat Dhuha yang
dilaksanakan dengan dua dan empat rakaat. Berikut adalah dalil yang menunjukkan
ianya juga boleh dikerjakan dengan sebanyak enam, lapan dan dua belas rakaat.
Daripada Anas bin Malik radhiallahu’ anh bahawasanya Nabi
shallallahu ‘alaihi wasallam pernah mengerjakan solat Dhuha sebanyak enam
rakaat – Hadis riwayat
Imam al-Tirmidzi dalam kitab al-Syamaail, Bab Sholat
al-Dhuha, no: 273.
أُمِّ هَانِئٍ فَإِنَّهَا قَالَتْ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ بَيْتَهَا يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ
فَاغْتَسَلَ وَصَلَّى ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ.
Maksudnya:
Daripada Ummu Hani’, dia berkata: Pada masa pembebasan kota
Makkah, dia bertemu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ketika baginda
berada di atas tempat tertinggi di Makkah. Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam beranjak menuju tempat mandinya lalu Fathimah memasang tabir untuk
baginda. Selanjutnya Fathimah mengambilkan kain dan menyelimutkannnya kepada
baginda. Setelah itu baginda mengerjakan solat Dhuha sebanyak lapan rakaat – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya,
Kitab al-Tahajjud, no: 1176.
Di
dalam Fathul Baari al-Hafidz Ibnu Hajar rahimahullah telah
membawa sebuah riwayat seperti dibawah:
وَعِنْد اَلطَّبَرَانِيّ مِنْ حَدِيثِ أَبِي اَلدَّرْدَاءِ
مَرْفُوعًا مَنْ صَلَّى اَلضُّحَى رَكْعَتَيْنِ لَمْ يُكْتَبْ مِنْ اَلْغَافِلِينَ
,
وَمَنْ صَلَّى أَرْبَعًا كُتِبَ مِنْ اَلتَّائِبِينَ , وَمَنْ صَلَّى
سِتًّا كُفِيَ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ ,
وَمَنْ صَلَّى ثَمَانِيًا كُتِبَ مِنْ اَلْعَابِدِينَ , وَمَنْ
صَلَّى ثِنْتَيْ عَشْرَة بَنَى اَللَّهُ لَهُ بَيْتًا فِي اَلْجَنَّةِ
Maksudnya:
Dalam riwayat al-Thabarani daripada hadis Abu Darda’ secara marfu’
disebutkan: Barangsiapa solat Dhuha dua rakaat, maka tidak ditulis sebagai
orang-orang lalai, barangsiapa solat Dhuha empat rakaat maka ditulis sebagai
orang-orang yang bertaubat, barangsiapa solat Dhuha enam rakaat, maka
dicukupkan untuknya pada hari itu, barangsiapa solat Dhuha lapan rakaat, maka
ditulis dalam golongan ahli Ibadah, dan barangsiapa solat Dhuha dua belas
rakaat maka dibangunkan untuknya rumah di syurga. – rujuk Fathul Baari, jilid 6, ms. 349 ketika
al-Hafidz mensyarah hadis Shahih al-Bukhari no: 1176. Namun
status hadis ini diperselisihkan olah para ulamak hadis. Musa bin Ya’qub
al-Zami’i yang terdapat dalam sanad hadis ini telah didha’ifkan oleh
Ibnu al-Madini namun dinilaitsiqah pula oleh Ibnu Ma’in dan Ibnu
Hibban. Al-Hafidz sendiri berkata sanad hadis ini lemah namun diperkuatkan oleh
hadis Abu Dzar yang diriwayatkan oleh al-Bazzar hanya sahaja sanadnya juga
lemah dan apa yang lebih tepat hadis inidha’if. Wallahu’alam.
Berkaitan
dengan dalil yang menunjukkan jumlah rakaat solat Dhuha ini
tidak ada batasan yang tertentu adalah:
مُعَاذَةُ أَنَّهَا سَأَلَتْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا:
كَمْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يُصَلِّي صَلاَةَ الضُّحَى؟
قَالَتْ: أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَيَزِيدُ مَا شَاءَ.
Maksudnya:
Daripada Mu’adzah, dia berkata: Aku bertanya kepada ‘Aisyah:
Berapa rakaat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mengerjakan solat Dhuha?
Dia menjawab: Sebanyak empat rakaat lalu baginda menambahnya lagi
menurut yang dia kehendaki. - Hadis riwayat
Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatil Musaafiriin wa
Qashruhaa, no: 719.
q Ringkasan
Tatacara Mengerjakan Solat Dhuha
Rakaat Pertama
1) Berniat
di dalam hati untuk mengerjakan solat Dhuha
2) Takbiratul Ihram
3) Doa Iftitah
4) Membaca
surah al-Fatihah
5) Membaca
Surah al-Qur’an
6) Rukuk
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk
antara dua sujud
10) Sujud
kali kedua
11) Bangun
untuk rakaat kedua
Rakaat Kedua
1) Ulang
seperti rakaat pada pertama dari nombor (4) hingga (10)
2) Duduk
untuk tahiyyat akhir
3) Memberi
salam ke kanan dan ke kiri
Tiada ulasan:
Catat Ulasan