Khamis, 9 Ogos 2012

Doa Taubat

Assalamualaikum..
Marilah bersama-sama kita bertaubat kepada Allah S.W.T dengan dosa-dosa yang telah kita lakukan..
Lakukanlah solat taubat dan bersungguh-sungguh meninggalkan dosa itu..

Antara doa-doa taubat:




رَب اﻏْﻔِﺮْ ﻟِﻲ وَارْﺣَﻤْﻨِﻲ وَﺗُﺐْ ﻋَﻠَﻲﱠ إِﻧﱠﻚَ أَﻧْﺖَ اﻟﺘﱠﻮﱠابُ اﻟﺮﱠﺣِﻴﻢ

Ya Tuhan ampunilah dan sayangilah aku dan terimalah taubatku , sesungguhnya Engkau
Maha penerima Taubat dan Maha Penyayang



(962) ــ وَﻋَﻦْ ﺷَﺪﱠادِ ﺑْﻦِ أَوْسٍ رَﺿِﻲَ اﻟﻠﱠﻪُ ﻋَﻨْﻪُ ﻋَﻦِ اﻟﻨﱠﺒِﻲﱢ ﻗَﺎلَ: «ﺳَﻴﱢﺪُ اﻻِﺳْﺘِﻐْﻔَﺎرِ:


اﻟﻠﱠﻬُﻢﱠ أَﻧْﺖَ رَﺑﱢﻲ ﻻَ إﻟﻪَ إﻻﱠ أَﻧْﺖَ ﺧَﻠَﻘْﺘَﻨِﻲ وَأَﻧَﺎ ﻋَﺒْﺪُكَ وَأَﻧَﺎ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻬْﺪِكَ

وَوَﻋْﺪِكَ ﻣَﺎ اﺳْﺘَﻄَﻌْﺖُ، أَﻋُﻮذُ ﺑِﻚَ ﻣِﻦْ ﺷَﺮﱢ ﻣَﺎ ﺻَﻨَﻌْﺖُ أَﺑُﻮءُ ﻟَﻚَ ﺑِﻨِﻌْﻤَﺘِﻚَ
ﻋَﻠَﻲﱠ، وَأَﺑُﻮءُ ﺑِﺬَﻧْﺒِﻲ ﻓَﺎﻏْﻔِﺮْ ﻟِﻲ إﻧﱠﻪُ ﻻَ ﻳَﻐْﻔِﺮُ اﻟﺬﱡﻧُﻮبَ إﻻﱠ أَﻧْﺖَ.


Ya Allah Engkau Tuhanku, tidak ada tuhan selain Engkau , Engkaulah yang menjadikan aku , dan aku adalah hamba-Mu, aku akan selalu menepati janji-Mu sekemampuan-Ku, aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang aku perbuat. Aku kembali kepada-Mu dengan nikmat yang telah Engkau berikan. Aku kembali kepadaMu dengan dosa, maka ampunilah aku, sesungguhnya tidak ada yang bisa mengampuni dosa kecuali Engkau.



Aku minta ampun daripada Allah yang tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain daripadaNya, yang hidup dan yang menguruskan makhlukNya dan aku bertaubat kepadaNya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Doa Mohon Perlindungan Allah SWT dari Wabak dan Penyakit Berbahaya Covid19

Maksudnya :  Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam. Selawat dan salam kepada semulia-mulia para nabi dan rasul, penghulu kami Nabi Muham...